Świadomość tego obszaru w otoczeniu dziecka, daje mu możliwość poznawania świata za pomocą zmysłów. Dzieci mają możliwość dotykać, smakować, wąchać, słuchać i oglądać wszystko to, co znajduje się w otoczeniu, w domu. Każda rzecz dostępna dla dziecka powinna być przyjazna i bezpieczna dla dziecka i w takich warunkach będzie ono uczyło się ufać swojemu otoczeniu.
I. Zmysł wzroku:
1. Rozpoznawanie wymiarów:
– cylindry,
– różowa wieża,
– brązowe schody,
– czerwone belki (drążki, sztangi).
2. Rozpoznawanie kolorów:
– kolorowe tabliczki – pudełko I (barwy podstawowe-pary),
– kolorowe tabliczki – pudełko II (barwy podstawowe i pochodne-pary),
– kolorowe tabliczki – pudełko III (stopniowanie/odcienie).
– kolorowe tabliczki – pudełko IV (stopniowanie/odcienie-pary)
3. Rozpoznawanie form/ kształtów:
– komoda geometryczna
II. Zmysł dotyku:
1. Poznawanie powierzchni przedmiotów:
– szorstkie tabliczki dotykowe,
– tabliczki dotykowe – pary,
– tkaniny.
2. Różnicowanie ciężaru:
– tabliczki do różnicowania ciężaru/wagowe.
3. Różnicowanie temperatury/ciepła:
– butelki termiczne,
– tabliczki termiczne.
III. Zmysł słuchu:
– puszki szmerowe,
– dzwonki.
IV. Zmysł węchu:
– puszki węchowe/zapachowe.
V. Zmysł smaku:
– buteleczki smakowe.
VI. Zmysł stereognostyczny:
– bryły geometryczne,
– sortowanie,
– tajemnicze woreczki.
VII. Materiał uzupełniający:
– trójkąty konstrukcyjne,
– kolorowe cylindry/walce,
– kostki dwu– i trójmianowa,
– kolorowe figury (ornamenty),
– buteleczki naciskowe.
Praca z materiałem zmysłowym.
? Technika pracy z materiałem zmysłowym ma duże znaczenie – musi być pokazany dokładny przebieg pracy: sposób chwytania przedmiotów, ich układanie, odkładanie (na przykładzie różowej wieży widzimy, jak ważne jest ustawienie klocków dokładnie na środku poprzedniego).
? Zabawa z materiałem zmysłowym, – aby wydłużyć pracę z materiałem, dla poznawania kolejnych właściwości, dziecko może manipulować, bawić się, odkrywać nowe możliwości pracy. Rolą nauczyciela jest, aby dziecko dobrze poznało zasady pracy z danym materiałem oraz pojęcia, zanim zacznie bawić się nim w dowolny sposób.
? Różne warianty – po tym, jak dziecko pozna sposób pracy z materiałem, może samo odkrywać inne sposoby pracy – poznaje wtedy nowe relacje pomiędzy poszczególnymi przedmiotami w przestrzeni. Nauczyciel sam nie pokazuje dziecku innych wariantów, dziecko dokonuje odkryć samodzielnie!
? Wprowadzanie słownictwa – nazwy właściwości nauczyciel wprowadza, kiedy dziecko umie posługiwać się materiałem oraz kiedy zainteresowanie materiałem maleje (nazwy wprowadza się za pomocą lekcji trójstopniowej).
? Kontrola błędów – na końcu każdej pracy pokazujemy kontrolę błędu, jako formę samokontroli wykonanego ćwiczenia. Może ona również stanowić efekt wzmocnienia zainteresowania dana pracą, np. różowa wieża.
? Kolejność wprowadzania materiałów – właściwie nie ma ustalonej kolejności we wprowadzaniu materiałów zmysłowych. Jednak jako pierwsze pokazuje się materiały, które mają kontrolę mechaniczną (cylindry), potem może być wprowadzany materiał do ćwiczenia zmysłu wzorku, itd. (uwzględnia się tu zainteresowania dzieci). Na końcu prezentujemy materiały, które wymagają użycia wielu zmysłów.
? Porównanie z ćwiczeniami praktycznego dnia – ćwiczenia praktycznego życia pomagają dziecku poznać elementy życia codziennego, opanować je i wykonywać z radością i zręcznością. Natomiast z materiałem zmysłowym mocno związane są względy estetyczne i moralne. Kształtuje się tu odczucia piękna i harmonii. Przygotowanie do pracy z materiałem zmysłowym stanowią ćwiczenia praktycznego dnia.
M. Montessori uważała, że rozwijanie zmysłów ma największe znaczenie w pedagogice/wychowaniu.
? Rozwijanie zmysłów stanowi podstawę rozwoju intelektualnych zdolności dziecka, rozszerza jego pole spostrzeżeń/zakres postrzegania.
? Materiał zmysłowy służy kształtowaniu umiejętności obserwacji u dziecka. Umiejętność dobrej obserwacji jest charakterystyczna dla postępu w świecie.
? Materiał zmysłowy pomaga dziecku uporządkować wiedzę o otaczającym świecie – dziecko stopniowo poznaje umiejętność klasyfikowania.
? Materiał zmysłowy pomaga rozpoznać deficyty w zakresie rozwoju zmysłów.
Pamiętasz kolejność, którą proponowała Maria Montessori we wprowadzaniu różnych materiałów? Tam właśnie od początku pomiędzy ćwiczeniami praktycznego życia, było kształcenie zmysłów. Zobaczcie też szczególnie na drugi podpunkt ? Może to jest właśnie klucz naszych trudności z obserwacją.