Biblioteczka rodzica zainteresowanego pedagogiką Montessori

książki Montessori

Aby nie zagubić się w gąszczu poleceń, reklam i internetowych informacji, warto zapoznać się z pedagogiką Montessori u źródła. Dlatego też w pierwszej kolejności zawsze polecam książki samej Marii Montessori. Część z nich, to zapis wykładów Marii dla nauczycieli, a także rodziców. Poniżej znajdziesz listę książek, które przeczytałam i naprawdę polecam, bo znajdziesz w nich wartościowe treści i rzetelne informacje na temat pedagogiki Montessori. Część z nich jest dedykowana nauczycielom i pasjonatom pedagogiki Montessori, a ich lektura dla rodziców nie jest konieczna. Może jednak wnieść do naszego rodzicielstwa kilka ciekawostek, które rozwieją pewne wątpliwości, które zrodziły się w trakcie praktykowania pedagogiki Montessori w domu.

Sekret dzieciństwa

“Sekret dzieciństwa” – Maria Montessori

To jedna z tych książek, której lekturę polecam zarówno nauczycielom na kursach Montessori, jak i rodzicom i dziadkom. Co ciekawe, uważam że to książka tak samo wartościowa dla rodziców niemowlaków jak dla rodziców dzieci przedszkolnych i szkolnych.

Dziecko w rodzinie

“Dziecko w rodzinie” – Maria Montessori

To książka stosunkowo niedawno wydana, ale bardzo wartościowa. Pokazuje podejście Marii Montessori do roli rodzica w stosunku do dzieci. I choć wielu uważa, że zważywszy na historię syna Marii nie jest ona żadnym autorytetem jako matka, to jednak warto zapoznać się z tą książką.

Wykłady londyńskie

“Wykłady londyńskie” – Maria Montessori

To zapis wykładów Marii Montessori w Londynie podczas kursu dla nauczycieli. Czytając tę książkę miałam nieodparte wrażenie, że powinna być swoistym kompendium i podręcznikiem obowiązkowym podczas kursów Montessori dla nauczycieli i rodziców dzieci od urodzenia do 3 roku życia. Jeśli Twoje dziecko jest starsze, to nie skreślaj tej książki z listy lektur, bo znajdziesz w niej wskazówki, których nie będzie w innych książkach.

Odkrycie dziecka

“Odkrycie dziecka” – Maria Montessori

Moja ulubiona – podręcznik dla nauczycieli dzieci przedszkolnych, ale i podstawa podstaw jeśli chodzi o pedagogikę Montessori. Znajdziesz w niej opisaną drogę Marii Montessori w odkrywaniu naturalnych praw dziecka. Ta książka obala wszelkie mity, które regularnie powielane są w internecie na temat pedagogiki Montessori (np ten o tym, że metoda Montessori stworzona została dla dzieci upośledzonych i nie ma przełożenia dla dzieci w tzw. normie rozwojowej, albo ten o metodzie Montessori tylko dla dzieci “w normie”, bo już u dzieci z trudnościami się nie sprawdzi, i wiele, wiele innych).

O kształtowaniu się człowieka

“O kształtowaniu się człowieka” – Maria Montessori

W tej książce znajdziesz wyjaśnienie fundamentów pedagogiki Montessori czyli wiele informacji o koncepcji naturalnego rozwoju dziecka oraz opis metody, która wg Jej słów stanowi “pomoc w zdobywaniu przez ludzką osobowość niezależności, środek do uwalniania ludzkiej niezależności z opresji uprzedzeń ciążących od zamierzchłych czasów na edukacji”. Kiedy będziesz ją czytać, zdziwisz się, jak bardzo aktualne są zarzuty Marii co do systemu edukacji i jak wiele tych uprzedzeń ciągle powielamy w naszych przedszkolach i szkołach, a także w wychowaniu dzieci.

Prawa naturalne dziecka

“Prawa naturalne dziecka” – Celine Alvarez

Książka, która zmienia wiele. Polecam szczególnie tym, którzy poszukują w metodzie Montessori sposobu na edukację. Dla nauczycieli, rodziców, trenerów i nauczycieli prowadzących kursy Montessori po to, aby pokazać, że w pedagogice Montessori to dziecko jest w centrum, to obserwacja stanowi bazę i podstawę doboru materiałów i sposobów pracy, aby czytelnik zobaczył, co stanowi fundament i podstawy zarówno w placówkach jak i w domach.

Otwarte okna dziecięcych możliwości

“Otwarte okna dziecięcych możliwości” – Beata Głodzik

Książka, która w przystępny sposób wyjaśnia jak dzieci się uczą, skąd wzięły się takie, a nie inne materiały rozwojowe w systemie Montessori. Znajdziesz w niej również przepięknie opisane i wyjaśnione fazy wrażliwe, które autorka nazywa otwartymi oknami dziecięcych możliwości. Jeśli zastanawiasz się, jak rozwija się dziecko, kiedy i w jaki sposób wspomagać jego rozwój, jak wspomóc dziecko z trudnościami integracji sensorycznej i czy w tym wspomoże się metoda Montessori, to w tej książce znajdziesz odpowiedzi na te i wiele innych pytań. To książka, która pomaga “nie zwariować” w zalewie rad, metod i pomocy.

Montessori- nowoczesne podejście

“Montessori. Nowoczesne podejście.Wprowadzenie do metody Montessori dla rodziców i nauczycieli” – Paula Polk Lillard

To specyficzna książka, bo mimo, że nie pisana przez samą Marię, to nie jest tylko interpretacją autorki. Nie jest też suchym opisem metody wraz z gotową krytyką czy zachwytami, ale pozwala czytelnikowi wyciągnąć własne wnioski. Mam wrażenie, że w niektórych momentach staje w opozycji do tego, czego uczeni są nauczyciele Montessori w Polsce. Autorka jest wieloletnim praktykiem pedagogiki Montessori i muszę przyznać, że lista i jakość badań nad metodą Montessori przeprowadzonych przez Paulę Polk Lillard jest imponująca.

  • Domy dziecięce. Metoda pedagogiki naukowej stosowana w wychowaniu najmłodszych dzieci, Wyd. Żak, Warszawa 2005.
  • Odkrycie dziecka, przeł. A. Pluta, red. B. Surma, Palatum, Łódź 2014.
  • Sekret dzieciństwa, WN PWN, Warszawa 2018.
  • O kształtowaniu się człowieka, WN PWN, Warszawa 2019.
  • Wykłady londyńskie 1946, WN PWN, Warszawa 2019.
  • Dziecko w rodzinie, WN PWN, Warszawa 2020.
  • Co powinieneś wiedzieć o swoim dziecku, WN PWN, Warszawa 2020.
  • Maria Montessori. Historia aktualna, Grazia Honegger Fresco, wyd. MAMANIA, Warszawa 2020.
  • Berg H. K., Maria Montessori – poszukiwanie życia razem z dziećmi: odpowiedzi na aktualne pytania pedagogiczne, przeł. K. Zimerer, Jedność, Kielce 2007.
  • Cotte D. G., Metoda Montessori w domu. 80 zabaw edukacyjnych, przeł. K. Skawran, Wyd. RM, Warszawa 2017.
  • Duffy M., Duffy D. N., Dzieci wszechświata. Wychowanie kosmiczne szkołach podstawowych Montessori, przeł. K. Masłowska, Harmonia Universalis, Gdańsk 2018.
  • Dziecko i dorosły w koncepcji pedagogicznej Marii Montessori – teoria i praktyka, red. B .Surma, Palatum, Łódź – Kraków 2009.
  • Ekert B., Metoda Montessori na cztery pory roku. 70 zabaw edukacyjnych, przeł.K. Skawran, Wyd. RM, Warszawa 2018.
  • Epstein P., Z notatek pedagoga Montessori. Poradnik, przeł. M .Madej, Impuls, Kraków 2014.
  • Bednarczuk B., Osobowość autorska absolwentów klas Montessori w perspektywie doświadczeń i celów życiowych, Impuls, Kraków 20016.
  • Guz S., Metoda Montessori w przedszkolu i szkole. Kształcenie i osiągnięcia dzieci, Wyd. UMCS, Lublin 2006.
  • Język oknem na świat – edukacja językowa w pedagogice Marii Montessori, red. M. Miksza, Palatum. Łódź 2015.
  • Badura – Strzelczyk G., Pomóż mi samemu to zrobić, “Impuls”, Kraków 1998.
  • Bednarczuk B., Dziecko w klasie Montessori: odniesienie teoretyczne i praktyczne, Wyd. UMCS, Lublin 2007.
  • Steenberg U.,  Pedagogika Marii Montessori w przedszkolu, Jedność , Kielce 2003.
  • Stein Barbara, Teoria i praktyka pedagogiki Marii Montessori w szkole podstawowej, Jedność, Kielce 2003.
  • Surma B., Pedagogika Montessori – podstawy teoretyczne i twórcze inspiracje w praktyce, Palatum, Łódź 2008.
  • Surma B., Koncepcja wychowania religijnego dziecka w myśli pedagogicznej Sofii Cavaletti. Geneza, założenia teoretyczne i recepcja, wyd. WAM, Kraków 2017.
  • Wychowanie dla pokoju w pedagogice Marii Montessori, red. M. Miksza, Palatum, Łódź 2016.
  • Pedagogika Marii Montessori w Polsce i na świecie, red. B. Surma, Palatum, Łódź- Kraków 2009.
  • Aktywność i cisza w pedagogice Marii Montessori, red. naukowa M. Miksza, Palatum, Łódź 2019
  • Albinowska A. i in., Odkryjmy Montesssori raz jeszcze… Program wychowania przedszkolnego, Impuls, Kraków 2008.