Poniższy fragment pochodzi z książki “Odkrycie dziecka” Marii Montessori (str. 144-145)
“W zastosowaniu metody w praktyce istotna jest znajomość serii ćwiczeń I kolejność, według której muszą być proponowane dziecku. W książce wskazana jest kolejność dla każdego ćwiczenia, lecz w Domu Dziecięcym rozpoczyna się w tym samym czasie najróżniejsze ćwiczenia. Zdarza się, że istnieją stopnie w przedstawianiu materiałów:
Pierwszy stopień
- życie praktyczne:
- przesuwanie krzeseł w ciszy,
- przenoszenie przedmiotów,
- chodzenie na palcach,
- ramki otwierania i zamykania;
- ćwiczenia kształcące zmysły: bloki z cylindrami; gradacja bloków z cylindrami – od łatwego do trudnego:
- cylindry o tej samej wysokości i o zmniejszającej się średnicy;
- cylindry zmniejszające się we wszystkich wymiarach;
- cylindry zmniejszające się tylko w wysokości.
Drugi stopień
- życie praktyczne:
- wstawanie i siadanie w ciszy,
- wycieranie kurzów,
- przelewanie wody z jednego naczynia do drugiego;
- chodzenie po linii;
- ćwiczenia kształcące zmysły:
- klocki do rozróżniania wielkości, długości, prostopadłościany, sześciany;
- różne ćwiczenia na kształcenie zmysłów: szukanie podobieństw (dobieranie w pary) i różnic (układanie według kontrastów).
Trzeci stopień
- życie praktyczne:
- ubieranie się,
- rozbieranie się,
- mycie się itp.,
- prace porządkowe,
- poprawne jedzenie z użyciem sztućców;
- ćwiczenia ruchowe;
- ćwiczenia kontroli ruchu podczas chodzenia po linii;
- ćwiczenia kształcące zmysły: wszystkie ćwiczenia według stopniowania trudności;
- rysunek;
- lekcja ciszy.
Czwarty stopień
- życie praktyczne:
- nakrywanie do stołu,
- mycie naczyń,
- sprzątanie pokoju itp
- ćwiczenia ruchowe: rytmiczne marsze;
- analiza ruchowa;
- alfabet;
- rysunek;
- arytmetyka: różne ćwiczenia z materiałem,
- wyjście dzieci do kościoła.
Piąty stopień
- wszystkie ćwiczenia praktyczne jak wyżej; a ponadto
- dokładna pielęgnacja i higiena osobista, np. mycie zębów i paznokci,
- nauka form komunikacji społecznej, np. witanie się itd.;
- akwarele i rysunki;
- pisanie i czytanie słów, polecenia;
- pierwsze działania arytmetyczne (pisemne);
- lektura terminów naukowych, geograficznych, historycznych, biologicznych i geometrycznych itd.;
- rozwój czytania poprzez szczegóły gramatyczne i towarzyszące temu zabawy.
W tej samej klasie powinny znaleźć się razem dzieci w trzech grupach wiekowych. Najmłodsze z nich, które spontanicznie interesują się pracą starszych i uczą się od nich, powinny otrzymywać pomoc.
Dziecko, które okazuje chęć pracy i nauki, ma prawo do tego, by czuć się wolne i może to robić, nawet jeśli jego praca wychodzi poza regularny program wskazany przez nauczyciela.”