Podążanie za dzieckiem – zrozum i uszanuj jego potrzeby

Ważną częścią filozofii Montessori jest uznanie aktywności i ruchu dzieci nie tylko za pozytywny (w przeciwieństwie do zwykłej idei, że “grzeczne” dziecko to dziecko, które zbytnio się nie porusza), ale za niezbędny dla ich rozwoju.

Jest oczywiste, że dorosły nie ma pojęcia o znaczeniu aktywności ruchowej dziecka i ograniczył się do zapobiegania tej niepokojącej aktywności.

Maria Montessori “Sekret dzieciństwa”

mapa-europy-montessori

„Pierwszym pojęciem, które dziecko musi nabyć, aby osiągnąć aktywną dyscyplinę, jest pojęcie dobra i zła. Praca wychowawcy ma zapobiegać mylnemu postrzeganiu dziecka, jak w starej formie dyscypliny, dobra w bezruchu i zła utożsamianego z aktywnością; ponieważ naszym celem jest dyscyplina dla aktywności, dla pracy, dla dobra; nie dla bezruchu, dla bierności, dla  ślepego posłuszeństwa.” 

Maria Montessori “The method of scientific pedagogy”

W jaki sposób stosować to na co dzień?

Proponuję zatrzymać się na chwilę za każdym razem, gdy dziecko robi coś, co uważasz za niewłaściwe.

Zanim powiesz dziecku “Przestań” lub “Bądź grzeczny i bądź cicho”, zastanów się, czy to, co robi, jest naprawdę nie do przyjęcia, czy też jest to rozsądna forma aktywności (nawet jeśli dla ciebie osobiście jest trochę irytująca).