maria-montessori

Maria Montessori zaczęła opracowywać dział zwany edukacją kosmiczną jako odpowiedź na zainteresowania dzieci rozpoczynających naukę w szkole podstawowej. Zauważyła, że w tym okresie dziecko odczuwa potrzebę poszerzenia pola swoich działań i aktywności i stopniowo buntuje się wobec zamkniętego środowiska rodzinnego pokazując, że potrzebuje szerszych relacji społecznych. Etap wcześniejszy (od urodzenia do ok 6 roku życia) był fundamentem dla tego, co będzie działo się teraz. Dziecko ma już podstawy w postaci języka, którym opisuje to, co widzi; wykorzystało czas na odkrycia sensoryczne i motoryczne i te działania ciągle dominują w aktywnościach na przełomie tych dwóch etapów rozwojowych. Dziecko w wieku szkolnym zadaje coraz więcej pytań, jest ciekawe i poszukuje odpowiedzi na pytania: “Skąd pochodzimy? Kim jesteśmy? Dokąd zmierzamy?”

Edukacja kosmiczna dla dzieci szkolnych bardzo mocno opiera się na poprzednim etapie rozwojowym – czyli 3-6 rok życia.

Od urodzenia do 6 roku życia, to wg Marii Montessori okres kształtowania się inteligencji, osobowości dziecka, jego przyszłych umiejętności i zdolności. W tym czasie najważniejsza jest dziecięca aktywność odbywająca się w warunkach wolności (w granicach) i życzliwości.

Drugi etap, od 6 do 12 roku życia, to czas, kiedy dziecko otwiera się na kulturę, wychodzi bardzo intensywnie do grupy społecznej i do świata. Poznaje świat dzięki wyobraźni, dlatego tutaj Maria Montessori proponuje wyjście od ogółu, od globalnego widzenia otaczającego świata i praw nim rządzących, od ukazania relacji między człowiekiem a światem, który go otacza. Dzięki temu przechodzimy do pojmowania celu każdej rzeczy i każdego żywego stworzenia we Wszechświecie. Nie można zbadać kamienia bez poznania istoty Słońca.

To ten etap, gdzie celem wychowania i edukacji jest wychowanie do pokoju, odpowiedzialności, szacunku i wolności.

To wtedy dojrzewa tożsamość i zdolność do podejmowania działań (tzw. osobowość autorska). To ten czas, gdy nasze dzieci odkrywają komunikację i relacje międzyludzkie, kiedy odczuwają potrzebę pomagania i współpracy. To wtedy rozwija się w dziecku poczucie szacunku do tego, co je otacza, bo poznaje wszystkie zależności, różne kultury, swoje kosmiczne zadanie i rodzi się w nim odpowiedzialność kosmiczna.

Edukacja kosmiczna w pedagogice Montessori nie jest dyscypliną ani zbiorem pojęć, ale stanowi teoretyczny i operacyjny wątek, który krzyżuje i koordynuje różne materiały w jednolitej strukturze. To nie jest nowe podejście do przedmiotów szkolnych, ale plan rozwoju dla każdego etapu życia. Jest to sposób na powiązanie dziecka ze wszechświatem i ludzkością, które faktycznie pozwoli mu na tworzenie połączeń i rozwijanie jego potencjału. Pokazywanie i doświadczanie tych połączeń oznacza korzystanie z więcej niż jednego kanału sensorycznego.

Musimy nie tylko podać abstrakcyjną koncepcję, ale sprawić, by dotarła ona do rąk, oczu, relacji, emocji. Te sposoby stworzą „haczyki” sensoryczne i emocjonalne, które pomogą uczyć się nowych zagadnień i nowych koncepcji.

Dlatego chcę Cię zaprosić do obejrzenia nagrania spotkania na temat wykorzystania edukacji kosmicznej w domu w zasadzie już od urodzenia. Dowiesz się z niego, jak wykorzystać ideę wychowania kosmicznego od najmłodszych lat i jak czerpać z tego radość tak po prostu razem z dzieckiem.

A jeśli zainteresowała Cię idea edukacji kosmicznej i Wielkich Kosmicznych Opowieści, to zapraszam Cię na kurs online, który nie tylko odpowie na Twoje pytania, ale i da Ci konkretne narzędzia i materiały, żeby zacząć działać w domu tu i teraz.

Ten kurs to odpowiedź na wiele pytań, na wiele godzin, jakie spędziłam tu właśnie z Wami w wiadomościach prywatnych tłumacząc, pokazując, udostępniając moje materiały i moje pomysły na realizację Wielkich Opowieści w domu. Ten kurs to dużo więcej niż niejeden nauczyciel Montessori zobaczył na swoim profesjonalnym kursie (serio, nikt na kursie nie pokazuje kilku wersji każdej Wielkiej Lekcji i nikt nie uczy jak dostosować ich przedstawianie do dzieci).


Bo ja wiem, że Rodzice dla swoich dzieci mogą naprawdę DUŻO. Widziałam już i wiem, że rodzice mogą z powodzeniem przedstawiać swoim dzieciom Wielkie Opowieści, widziałam piękne, rozwojowe otoczenia, stymulujące dzieci do zadawania pytań po Wielkich Lekcjach, widziałam ten zapał i przede wszystkim przekonanie, że idea Wielkich Lekcji i edukacji kosmicznej jest możliwa do zrealizowania w ich domach i z ich dziećmi. Więcej informacji tutaj:

kurs-wielkie-lekcje